Familjebygget

                                  

Byggen. Det finns många olika slags byggen som jag har varit med och följt. Bodbygge, lekstugebygge, klätterställningsbygge, kojbygge, bryggbygge, tillbyggnadsbygge och renoveringbygge. Hela mitt vuxna liv har jag levt i olika slags byggen. Vad jag inte har tänkt på är att jag också varit delaktig i ett familjebygge. Jag har byggt en familj utan att veta om att jag har byggt och jag har byggt utan ritning.

                                            
 
När jag öppnar mitt födelsedagspaket från vännen och hittar boken: Familjebygget-Ritningen som hjälper dig att förstå och bygga en familj (av Madeleine Cocozza) blir jag väldigt glad för här är svaret på hur man ska bygga - en familj. Man kan tycka att boken kommer 25 år för sent, men om man bygger familjen hela livet så kanske man har nytta av den 25 år eller ännu mer framåt.
 
       (Wall Photos Tillhörande: Up)

Om man får höra att man är kvinnan som gör fort och fel och efter det gör om och gör rätt så ligger det nära tillhands att riva ned hela familjen och göra om. Men om man även har fått höra och sett att allt går att lagas, repareras och renoveras så förstår man ganska snart att här har man ytterligare ett renoveringsobjekt, familjen. Men man behöver inte misströsta. Nu finns det en ritning till bygget och faktiskt en hel del beprövad erfarenhet.

                                     

Det känns underbart att man varken behöver matte A, B, C, D eller E för att förstå ritningen i boken. Det mest avancerade är en cirkel kallad familjens kostcirkel som visar hur vardagen ska vara uppdelad mellan arbete, partid, egen tid och familjetid. Det kanske också är den ekvationen som är svårast att få ihop (förstår varför man redan i mellanstadiet får lära sig att räkna ut cirkelns area, förberedelser för familjeliv!) 

                                   

Själva grunden i boken är den teoretiska kunskapen som finns i ämnet familjen, vilken är hämtad från forskningen. Sedan finns det fallbeskrivningar som visar olika familjebilder där man riskerar att bygga fel eller där man redan har byggt fel. Fallbeskrivningarna finns i hela boken och dem visar på att familjebyggen kan vara byggda på många olika sätt och leda till många olika svårigheter.

I slutet av boken finns ett kapitell som kan ge tröst. Den heter: "Myten om den lyckliga familjen". Byggmästaren (=författaren) skriver: Det finns en myt som odlas om den lyckliga familjen. Den innefattar en bild av familjer som välartade och lyckliga vilket medför att vi gärna visar upp vår familj som välfungerande och lycklig. Myten gör att vi mer sällan delar upplevelser av bekymmer och dilemman. Tystnaden om det svåra kommer ytterligare att förstärka myten om den lyckliga och framgångsrika familjen, och så lever myten vidare. Det finns inga lyckliga familjer, familjer är i vissa perioder lyckliga och i andra perioder olyckliga, var och en får sin beskärda del av svårigheter och lycka som måste hanteras på olika sätt. 

                           

Oavsett om du har ett renoveringsobjekt eller ett nybygge - läs boken! Språket är lättbegripligt men vissa stycken kan kräva att det läses fler gånger för att man verkligen ska kunna förstå. Det är inte något konstigt att en ritning på ett bygge kräver lite eftertanke och det krävs alltid lite ansträngning när man bygger. Men allt är inte jobbigt med familjebyggen. Här behöver man inte ansöka om något bygglov och om man redan har börjat bygga utan boken så finns det ingen risk att bli anklagad för svartbygge och riskera böter och rivning (eller att
TV 4´s program: Fuskbyggarna kommer). 

Och var börjar jag? Kanske i familjens kostcirkel. Det blir inte pannkaka (eftersom det blev det igår) och medan jag funderar på det jag läst så kommer jag till insikt att OM vår familj ska klassas som renoveringsobjekt så kommer vi kankse aldrig att bli klara. Det är precis som Tranströmer försöker få oss att förstå i sin dikt Romerska bågar: Du blir aldrig färdig och det är som det ska (snyft).
  
                                                 Wall Photos, Up

                                  Sedan: Killen som står och väntar när familjebygget är färdigbyggt?

Köp boken!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Underbara tankar, Mia. Jag skrattade gott.

Ja, vad spännande att tänka sig att familjen är under uppbyggnad hela tiden.

Du kanske kan börja om efter att läst boken, så ser du ju om den stämmer.

Vi befinner oss ju i våra bästa år, eller hur?

Spännande läsning och bra bilder.

Kram till dig och din familj från mig och min familj.

2012-02-17 @ 18:50:30
URL: http://currysfamilj.blogspot.com
Postat av: Rakel

Det är nog rätt inställning se sin familj som renoveringsobjekt! Helt i linje med Lasses tänk att inte kassera gammalt och ersätta med nytt...Kolla igenom ritningen ihop med din käre byggkompanjon så kan ni nog med spänning se fram emot ytterligare år tillsammans. Glad att du lobbar för min framtida sysselsättning.

Kram och tack för intressant och fyndig läsning.

2012-02-22 @ 18:18:06
Postat av: Johanna

Jag ritade av kostcirkeln och satte upp i köket! De senaste åren har min cirkel bara bestått av en eller två delar, men sedan några månader tillbaka har den fått alla 4 delar och jag ser ljuset! Tack för du gav mig en bild på känslan. Kram

2012-03-04 @ 13:14:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0