Min hand, hand i din hand

 Min hand, hand i din hand
 

 I min hand kan jag se

många år som började

långt bort från ett annat år

 

 Jag måste ha börjat med en liten öppen hand,

för att fånga ett finger som velat hjälpa mig fram

Min hand, hand i din hand

 

 

 

Tidigt fick jag lära mig att släppa taget

för att kunna lita på mig själv

och kunna hitta fram

Min hand, hand i din hand

 

Så på vägen fick jag plötsligt sällskap

Det var en liten hand,

Min hand, hand i din hand

Jag var förälder du var mitt barn

vi var tillsammans på samma väg

men vid ett skär släppte du taget

 

Åh mitt nu nästan vuxna barn

att trots du är 17 kan jag känna

din hand i min hand

då du var fem och i livet sprang fram

Min hand, hand i din hand

Kan jag inte få fortsätta

hålla din hand?

 

Och hur du än växer och låter livet fara fram

kan jag alltid känna dina åldrar när du tar i min hand

Min hand, hand i din hand

 

Så blir jag 99 och ni mina barn, tar tag i min hand

och jag kan då känna då ni var 5, 17 och 25

och fortsatte springa i livet fram

 

Min hand, hand i din hand

jag vill fortsätta hålla din hand

 

Men här är ett skär och jag borde släppa taget

Åh, ta i min hand

trots att den är gammal

kan du känna alla mina åldrar

från det jag var liten och till nu,

då jag inte längre kan fara fram

 

Min hand, hand i din hand

Kan jag inte få fortsätta hålla din hand?

 

 
 

För med din hand, hand i min hand

vågar jag släppa taget

En sista gång,

när jag nu ska gå vidare på vägen fram

Men ändå vill jag att du fortfarande ska få känna

Min hand, hand i din hand

 

 
Minnesdikt till mormor 2012
 

RSS 2.0