Bara göra om och om och om igen


Nytt projekt!
Jag ska sticka sockor talar hjärnan om för mig när jag ser det flerfärgade garnet i Vimmerbys garnaffär.
Då: Semester, fotbolls cup och allt känns möjligt.
Sedan: Nattjobb, seg hjärna och trötta fötter, orkar inget göra än att gå in på www.garntjänst.se för att hitta ett mönster på sockor. Värmer upp hjärnan med att välja ut ett av de 27 sockmönster som finns.

Lägger upp maskor, stickar fyra räta och fyra aviga. Roligt och avkopplande tills man kommer till hälen. Kommer till insikt att jag inte kan läsa stickbeskrivningar. Jag kan inte! Jag måste få hjälp! Men det finns ingen hjälp att få, för jag kan inte vänta. Vill sticka här och nu. Läser och stickar för det är väl inte så att jag stickar och läser?

Ger upp.

Går på sonens utvecklingssamtal. Hör orden: Man kan inte säga att man inte kan innan man försökt. Om du räknar tio lika dana tal så kommer du att kunna!
Okej, jag fattar. Moses fick tecken från Gud. Jag får tecken från sonens lärare. Tio stycken hälar och jag kommer att kunna.

Hem och stickar på, läser, räknar, stickar, repar, kommer på att nu är det nog rätt, tills jag förstår att det var nog på ett annat sätt man skulle göra. Inga genvägar finns för även om jag skulle sticka till amputerade ben (vilket var en tanke då det var som svårast) så inser jag att jag ändå inte slipper ifrån ihoptagningarna.

Men nu när skolan tagit sommarlov har jag mina sockor färdiga. Tänk vad jag har utvecklats det här året. Från benvärmare till sockor. Sätter kryss i rutan: Målen är uppfyllda. Men jag vet ju att jag måste underhålla "sticka-häl-kunskapen" för att komma ihåg, precis som det är med ekvationer. Åtta hälar kvar för att få flytta upp till nästa klass. Det räcker inte ett sommarlov till, även om jag använder mig av ekvationer. Dem som jag inte längre kommer ihåg.

 
 
  


Att hitta något annat

   

 



Att forma och att skapa
In i ugnen för att härda och stelna
fusera och oxidera
Att längta för att se det färdiga resultatet
Och så går det sönder
Inget att ha, Ingen som vill ha?
Men titta här:
Här finns något annat än det forna var
något orginellt och ensamt i sitt slag
och därför mycket mera värdefullt

 


 





Att födas och att formas
In i skolan för att växa
och få verktygen att förverkliga drömmar
som ska bli livets resultat
Och så går det sönder
Inget att ha, Ingen som vill ha?
Men titta här:
Här finns något annat än det forna var
Något orginellt och ensamt i sitt slag
och därför något som alla vill ha

DIG!




 


Nycklar till minnet

Jag kommer inte ihåg,
men när jag ser bilden av en dotter för flera år sedan...


så kommer jag ihåg den här sommardagen
då hon skulle visa något i stallet.





Och när jag ser kaninerna
kommer jag att tänka på morötterna
på studentbuffén.


Och när jag ser bilden på morötterna
kommer jag ihåg hur goda de var.


Och så kommer jag ihåg att receptet
finns kvar i den blå lådan.


Och då inser jag att man kan öppna upp minnet
bara man har de rätta nycklarna.
Hoppas bara att jag kommer ihåg att säga det
när barnen kommer med påståendet: Du kommer ju aldrig ihåg!
För då ska jag svara: Det är bara att leta upp rätt nycklar!

Här är receptet (innan jag glömmer det):

Apelsinmarinerade morötter
500 g små färska morötter
1 apelsin, rivet skal och pressad saft
2 msk olja
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
5 kvistar färsk timjan (jag hade citronmeliss) och torkad timjan.

Skrapa morötterna och koka dem knappt mjuka i vatten och salt.
Blanda skal, saft, olja och kryddor till en marinad.
Häll av vattnat från morötterna. Lägg ner de varma morötterna i marinaden.
Garnera med timjan vid serveringen.







Förförd av trianglar

Förberedelser för en yrkesutbildning och jag ser att varje uppgift tar timmar i anspråk.
Här är det inte "meningen-med-livet-gåtor" som ska lösas utan matematikens.
Nyfiken
Vad är det som tar en sådan tid och varför?



Blir nästan förskräckt när jag ser vad det är. Uträkningar av olika tal som bara handlar om trianglar, alla med olika vinklar och hörn.



Och där står jag och vill trösta. Vill säga att det där behöver du inte lägga ned tid på. Man kan alltid fuska sig fram till lösningen t ex genom att titta i Kaffet Fassets lapptäcksböcker.








Inte behöver man kunna svåra tal för att göra trianglar. Bättre att lägga tiden på att klippa (skära) och sy. Men som förståndig mor säger jag inte allt jag tänker. Människan måste ju själv göra sina val i livet för att komma på vad som är rätt för just henne.
 


Hon får sitta och räkna sina trixiga tal medan jag själv går ut och vädrar mitt Kaffe Fassets täcke.




 

Trianglar är fantastiska och roliga, inte som räknetal utan som tyglappar.
Tyglappar som blir triangeltäcken.
Triangeltäcken som blir så stora som dem blir eftersom jag alltid fuskar förbi triangelns uträkning av area.

 


RSS 2.0