Snygg, stark och klädd för blåsväder



Åkte med ut till landet för att få en skönhetsoperation gjord.
Benen blev slipade och fick ny färg.
Huden byttes helt ut för att matcha mina välsvarvade ben.
Då kom någon, kalla honom ortoped och sa att hela ryggpartiet var tvungen att stagas upp om man skulle kunna sitta på mig.
Fram med borrmaskin, skruvdragare, skruvar och lim.
Upp på snickarbänken som nu var operationsbord.
Ingen smärtlindring men ett ordentligt kirurgiskt ingrepp.
Därefter övervakning så att ingen satte sig på mig innan jag var läkt.
Och se: Här står jag nu och kan visa upp den jag vill vara. Snygg på utsidan, stark på insidan och klädd (fick även benvärmare) för att även kunna vara ute i blåsväder.
  




 

    

 


Fotboll är allt?



Allt i livet kan inte vara fotboll säger jag när storebror säger till lillebror att återigen välja en fotbollsartikel som tidningsläxa. Får då som svar att fotboll är allt, politik, geografi, samhällskunskap och historia. Men han glömmer något. Fotboll kan också vara filosofi, psykologi och poesi. Det förstår jag ett år senare när jag håller i Jan Nordströms bok Tillsammansheten, som är en livsberättelse genom fotografier, målning och ord tillsammans med Kalmar FF´s lag.



Läs orden: Du är inte ensam. Jag finns här bakom dig

 
eller
 
Jag vill leva så att jag inte viker ner mig även när det är jobbigt. Jag vill försöka. Det ger positiv energi även till mina lagkompisar. Jag känner för oss, ger allt (Abiola Dauda)

eller
 
För om jag inte lyckas vad händer då? jag kanske faller men jag vågade ändå (Etrit Berishia)

eller

Jag är i ett krig med mig själv. Att inte ge upp. Att bli bättre. (Etrit Berisha)

eller

Och det är något i dina ögon som får mig att våga. De är inte tysta. De öppnar in.

eller

En dag kommer allt detta att vara över så försök att göra så bra ni kan, så att ni inte ångrar er sedan
(Nanne Bergstrand)



Och jag tänker att nu ska du få se att det är fler som fattar att fotboll är allt, nu även morsan.
Grattis 18 åringen!

 

 Här har du något att bita i, nämligen livet även om det inte är ditt liv som skildras och även om det inte är ditt lag. Men det är en fantastisk bok. Det kan även en morsa som inte kan förstå innebörden offside ändå förstå.


Nässlan, en räddare vid vägen



Varje människa är en historia.
Jag fick en historia som brände sig fast.
Det handlade om en människas väg och där brännässlan parallellt hela tiden var med.
Jag tänkte att om varje människa är en historia så måste varje människa kunna bli en sång.
Jag skrev texten som skulle bli hennes sång.
Men innan du kan se den klar, se nässlan!



Jujjas sång

Du berättade att som barn
gick du alltid hungrig din väg fram till skolan
du sörjde att din matsäck var slut och hur skulle du stå ut?
Men din mamma visste på bot
Det var brännässlan som rädda dig
för att du inte skulle gå åt.

OCH DU GER OCH JAG TAR
AV DIN LIVSKUNSKAP VAR DAG
OCH DU SÄGER
MIA DU KAN ALLTID NÅ
LÄNGRE BORT ÄNDÅ

Du blev vuxen, du fick man och barn
men det var fortfarande dåliga tider
Ditt land var ockuperat och det brann
och inte blev det bättre när din man försvann
Men du visste på bot
Det var brännässlan som rädda er
för att ni inte skulle gå åt

OCH DU GER OCH JAG TAR
AV DIN LIVSKUNSKAP VAR DAG
OCH DU SÄGER
MIA DU KAN ALLTID NÅ
LÄNGRE BORT ÄNDÅ

Men helt plötsligt fick du nog
du ville bort, du ville ge dina barn något mer
än vad de hade där på vägen
så du kom till ett helt nytt land
och du kunde äta och du vann
ett helt nytt språk, en ny famn
Men vad växte här på vägen?
Det var brännässlan som du såg

OCH DU GER OCH JAG TAR
AV DIN LIVSKUNSKAP VAR DAG
OCH DU SÄGER
MIA DU KAN ALLTID NÅ
LÄNGRE BORT ÄNDÅ

Och så stod vi där du och jag
Du ville berätta om ditt liv
varför du var tacksam att vara här
bland människor som ville dig väl
Du var inte rädd men du kunde inte sluta kämpa
 tills sista andetaget
Du drack ditt nässelte
men sedan ville vi att du skulle släppa taget

OCH DU GER OCH JAG TAR
AV DIN LIVSKUNSKAP VAR DAG
OCH DU SÄGER
MIA DU KAN ALLTID NÅ
LÄNGRE BORT ÄNDÅ

Ja, du kan alltid längre nå...


  

Brännässlan innehåller rikligt med järn, vitaminer och mineraler därför ger brännässlan både ork och energi. Den är vår bästa blodbildande och blodrenande medicinalväxt. Den har också god verkan på bukspottkörteln, vilket leder till en sänkning av blodsockret genom t.ex nässelte.

  

 Nässelfakta från: http://www.grongava.se/
Mer nässeltext: www.baralillaja.blogspot.com


Rät kurs frammåt!

Alla vägar leder till Rom.

Icke!



Alla vägar leder till en garnaffär.



Alla garnaffärer leder till nya garner.


Alla nya garner leder till nya stickprojekt.


Men inga nya investeringar på fastande mage, därför fikar vi först (i garnaffären)



Sedan kommer suget att prova något nytt...



Kärleksknutor

(något att överraska mannen med när man kommer hem ;)




Sedan ut till solen och stickning...




Efter att man har stickat färdigt de redan påbörjade arbetena
(hoppsan nu ljög jag visst lite).







Väl hemma måste man se om det är någon vind i seglet i det nya garnet.





Och visst är det vind i seglet,
rät kurs!


Det är smart att vara virkurell när man ska vara kulturell

 

I generationer tillbaka har vi virkat och stickat. Så fort händerna hade en chans så togs handarbetet fram. Ett kulturarv. Så kommer mobiltelefonen och sedan kommer smartphone´en och vad händer? Jo så fort händerna får en chans kommer telefonen fram, ett annat slags kulturarv. Men den smarta (hon som har en smartphone) lägger ihop två roliga kulturer till en. Man virkar till sin smartphone! Det sätter färg på tillvaron.






  


Gör så här:
Jag tror att det kallas fasta maskor.




















Hoppsan, batteriladdaren kom visst i vägen!


RSS 2.0