Lämnar dig aldrig ensam kvar, den existentiella ensamheten

Står där bredvid dig,
 
 
den existentiella ensamheten.
Du ser den inte.
Du känner den inte
när du far fram mellan olika klockslag och aktiviteter.
 
 
 
Men så plötsligt
känner du den där den står,
bredvid dig och i dig
omöjlig att ta sig ur dess tag.
Du känner dig ensam
och ensamheten har ett namn,
den existentiella ensamheten.
 
 
Den tillhör oss,
alla vi som är födda.
Skymtar fram och griper tag
när vi är som mest sårbara.
 Då vi drabbas av prövningar
som känns oövervinnliga,
just nu.
 
 
Ensam
när beskedet om svår sjukdom kommer.
 
Ensam
när jag inser att jag ska dö.
 
Ensam
trots att jag är omgiven av människor som bryr sig om mig.
 
 
 Ingen kan lyfta bort en annan människas existentiella ensamhet.
Bara knacka på
för att våga stiga in.
Ordlös närvaro ellar bara prat
om vardag eller livet,
som inte blev som jag har valt.
 
 
 
Vågar du sträcka ut handen mot den 
obehagliga ovälkomna existentiella ensamheten?
Killa den lite.
Bekräfta att du har sett den.
Känn den och säg:
Vad bra att du alltid är med mig,
du min ensamhet och följeslagare.
Omöjligt att vara helt ensam om du är hos mig och i mig.
Du som bär namnet den existentiella ensamheten,
den ensamheten som aldrig går ifrån mig.
 
 
Fakta från Peter Strang, läkare/professor/författare
Våga gå in på: www.peterstrang.se 
 
Att höra till : om ensamhet och gemenskap (inbunden) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0