Jag är en SYPALL!

Ibland tar orden slut och dem ord som finns hittar inte sin plats i meningen. Då är det bara att gilla läget och vara tyst. Och i tystnaden hör du det du inte hör annars när du är engagerad i vilka meningar du ska leverera.
Du hör sypallen som står mitt på golvet säga: -Jag är en sypall!

Jag hör och jag förstår att du är en sypall, men jag måste göra om dig. Det är därför som du står mitt på golvet så att jag kan se dig, för jag måste komma på hur en 30-tals böna ska se ut på 2010-talet.
Modet och heminredningen är lite annorlunda nu än när du var som snyggast på sena 30-talet.

Nya tider kan betyda andra tider om man är en sypall. Nu lappar vi och lagar vi inget. Vi behöver inte sticka sockor för att vara varma om fötterna och inga plagg behövs sys om för att passa nästa barn i syskonskaran. Nu köper vi nytt och vi slänger när vi inte längre behöver och att ärva betyder inte glädje utan missnöje. Nya tider, bara att gilla läget och vara tyst. Det kan vara så att du ska användas till något annat. Men att vara tyst ligger inte för alla.
-Jag är en sypall och våga inte göra om mig till något annat. Våga inte lägga ned sladdar och spelkonsoller i mig. Våga inte tänka tanken!

Jag hör vad du säger och jag förstår.
Du är en sypall och jag lovar att du inte ska behöva bli någon som du inte vill vara.
Därför får du stickat om livet,
 virkat på huvudet,
 sytt på hattknappen
och för att visa att du är värdefull för mig så köper jag dig pärlemoknappar.

Jag fyller dig inte med spelkonsoller och fula sladdar (som jag först tänkte gömma i dig) utan med garn, nål och tråd.

Men när du är färdig i din 2010-tals outfit kan jag inte stänga locket. Möjligtvis beror det på att du inte kan sluta gapa om att du är en sypall. Därför är jag tyvärr tvungen att lägga till ännu en detalj, ett bälte så att jag kan stänga munnen på dig, i alla fall ibland.
För nog ska väl alla se att du är en sypall?


    

                                                      
Steg för steg


 

Steg 1:
Äntligen en idé när det kommer hem en stickad halskrage.

 

Steg 2:
Fram med målarfärg. Tre ben betyder tre färger.

 

Steg 3: 
Locket måste harmonisera med kroppen men något fattas...
 
 

Steg 4:
Kan det finnas något hos Erikshjälpen?


  

Steg 5,6 och 7:
Hittar virkad duk, bleker, färgar

 

Steg 8:
Njuter av den lila färgen

 

Steg 9: 
Sista steget, men locket vill inte stänga sig, ett steg till. 

            

     Steg 10:
Klar!!! Kan äntligen komma ut och visa upp sig.

 


Lyrik à la sonett på blankvers?

Gymnasium betyder uppgifter. Uppgifter betyder läxor. Läxor betyder omprioriteringar och bortprioriteringar bara för att ge något som läraren vill ha. Den här gången ska det skrivas ett poem på 14 rader, precis som Shakespeare gjorde.
Vem vill läsa om Shakespeare? Vem vill skriva poem på 14 rader? Vem?
Jo, en morsa som inte behöver. Kanske för att hon vet att den tiden är förbi och att det nu är försent. Men det är ju aldrig försent. Är det inte så man säger? Därför sätter hon sig ned och gör sin egen läxa. En läxa som ingen kommer att fråga efter och som ingen kommer att rätta.
Tack vare sin läxa har hon fått omprioritera och bortprioritera sina hushållsuppgifter, eftersom läxor alltid måste komma i första hand.
Hon tar fram sin senast skrivna text. Stryker det som är före och det som är efter. Och kvar är 14 rader, alltså ett poem!
Men en läxa vill man ha rättad och man vill ha ett betyg på att man kan och att man duger. I stället för gymnasieskolans fröken får det bli internet. Där på internet får man veta att ett poem på 14 rader
kallas sonett och man får veta att det som är skrivet är skrivet på blankvers (tom utan rim).
Men framförallt, det är lyrik (en enskild människas subjektia beskrivning av något).
Lyrik à la sonett på blankvers? 
Sedan är det dags för betyget. Dem 14 raderna läses upp för sonen. Han lyssnar (betyder något). Sedan vill han ha dem 14 raderna för att lämna dem som sina egna till skolan. Men icke, det finns något som heter upphovsrätt. Men frågan hjälper mig. Det måste betyda att jag kan sätta betyget godkänt.





Din hand i din hand i min hand

Åh du unge man
trots att du är 17
kan jag känna
din hand i din hand, i min hand
då du var fem
och sprang
med bollen fram

Och hur du
än växer
och låter livet
fara fram
kan jag alltid känna
dina åldrar 
i din hand 








Men inte går det att sluta efter 14 rader.
Det blir 14 rader till.





I min hand
kan man se
att jag kommit fram
Åh, ta min hand
trots att den är gammal
kan du känna
alla mina åldrar
från det jag var liten
och till nu fram
Min hand, hand i din hand
kan jag inte få fortsätta
hålla din hand?
En sista gång
innan jag släpper taget... 




Ja kära William Shakespeare du som gillade sonetter. Här har du en dubbel sonett 400 år efter din tid.
Vi släpper inte taget om lyriken även om vi kanske har tappat pennan.


Nu ska det bli andra bullar!



Nu ska det bli andra bullar säger mamman och förväntningarna stiger. Och av en oförklarlig anledning tror barnen att det ska bakas pizzabullar i stället för kanel- och kardemummabullar. Men "Nu ska det bli andra bullar" betyder inte andra bullar utan att snabbt genomföra en radikal förändring. Och när en mamma använder sig av ett idiom, alltså ett talesätt så kanske man som barn ska dra öronen åt sig och ana ugglor i mossen. Men här fattar man inte galoppen och det beror inte på att alla hästarna inte är hemma eller att man är född i farstun utan för att mamman inte är den vassaste kniven i lådan och därför inte har kunnat lära ut vad saker och ting betyder i det svenska språket.

Mamman tycker det är orättvist att det är just hon som ska städa, laga mat och diska, vilket gör att hon har häcken full och nu känner att hon inte vill gå i samma hjulspår längre.

Dock måste hon få ändan ur vagnen NU och lära barnen att få saker ur händerna, för annars kommer hon senare att få skörda sin egen frukt. Det förstår hon.

Men i stället för att ta tjuren i hornen så börjar hon med pizzabullbak och om det beror på att hon har hjärtat på rätta sidan eller för att hon väljer att sticka huvudet i sanden vet jag inte, men det gör att hon då kan falla på eget grepp och skjuta sig själv i foten.

Fast barnen är inte tappade bakom en vagn, men de tycker att mamman gör en höna av en fjäder och de förstår inte att hon säger att hon får gråa hår, för själva tycker de inte att det brinner i knutarna.  Men de vill visa att det inte stämmer att mamman har pratat för döva öron och det är väl klart som korvspad att man kan om man vill.

Medan bullarna gräddas i ugnen städar barnen för de vill inte att mamman ska tycka att hon kastar pärlor för svin. Och vilken tur att allt som blivit sagt inte bara varit tomma ord för då hade mamman nog kastat in handduken och gått in i väggen.


Hoppas nu att du som läser har fattat galoppen, nämligen att det är värt att se till att det blir andra bullar, nämligen pizzabullar.

Dra öronen åt sig Dra sig tillbaka av misstrogenhet eller försiktighet Ana ugglor i mossen Ana oråd Inte fatta galoppen Inte förstå Alla hästarna är inte hemma Vara rätt korkad Född i farstun Inte förstå Inte vassaste kniven i lådan Att lida av bristande förstånd i jämförelse med andra i personer i en grupp Häcken full Ha mycket att göra Gå i gamla hjulspår Göra på samma sätt som man alltid har gjort Få ändan ur vagnen Att efter mycket tvekan och tidspillan äntligen få en viss sak gjord Få saker ur händerna Få saker gjorda, vara effektiv Få skörda sin egen frukt Få lida av de dåliga konsekvenserna av sitt eget handlande Ta tjuren vid hornen Ta tag i saken Ha hjärtat på rätta sidan Att vara god, medmänsklig Sticka huvudet i sanden Blunda för problem som börjar bli uppenbara Falla på eget grepp Misslyckas med en plan som man gjort upp Skjuta sig själv i foten Göra ett misstag som ger problem för en själv Tappad bakom en vagn Någon som har mycket svårt att förstå det man säger Göra en höna av en fjäder Att i en diskussion överdriva ett problems betydelse Få grå hår Någon som väntar otåligt Brinner inte i knutarna Att inte ha bråttom Tala för döva öron Att säga något som ingen bryr sig om Klart som korvspad Något som är mycket tydligt och som alla borde inse Kasta pärlor för svin Att göra något som inte är värt besväret Tomma ord Orden har ingen tyngd eller betydelse Kasta in handduken Ge upp Gå in i väggen Att anstränga sig hårt fysiskt och psykiskt till dess man inte har några krafter kvar. Källa:http://www.majasvarld.se/idiomatisk%20lista.htm

PIZZABULLAR



Till ca 40 bullar:
½ dl olja eller 50 g margarin
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
13 dl vetemjöl

Degen bakas som vanlig bröddeg. Degvätskan värms till 37 gr. Smula jästen i bunken. Häll över margarinet som löser upp jästen. Blanda i återstoden av ingredienserna (spara en del av mjölet till utbakningen) och arbeta degen tills den släpper bunken. Jäs degen i 30 min. Därefter kavlas den ut till en rektangel. Dela degen och gör två rektanglar om den är för stor. Degen penslas med olja därefter brer du på fyllningen:

Fyllning: 1 pkt passerade tomater med lite chilisås och ketchup i samt pizzakrydda
2 pkt knaperstekt bacon
Riven ost
(Du kan välja vad du vill som fyllning ex. brynt köttfärs eller skinkbitar)

Sätt ugnen på 225 gr.



Rulla degen  till en rulle, skär i bitar, lägg upp på plåt, låt jäsa i ca 20 min till. Pensla med ägg.
In i mitten av ugnen ca 5 min.

Smaklig måltid!

 

Tävlingsbidrag

http://trendenser.se/2012/april/tavla-och-vinn-en-kitchenaid-hjalp-mig-gora.html


Jab Jab, upercut, höger krok och där den satt!

                            

Visa lita aggresivitet säger min box-tränare när vi lyfter garden och ska boxas till.

Jag tänker på Niederman (Millenium) för att få fram min överlevnadsinstinkt, men det fungerar inte, eftersom jag förstår att nacken kommer att vara knäckt innan jag får upp nävarna.

                                                    

Jag tänker på Paulo Roberto, men jag tappar lusten då jag ser framför mig hur han kommer att hoppa undan med ett flin samtidigt som han skriker: Kom igen!

                          
                                 
Men så ser jag en svettig, osmidig och tungandad 43-åring i spegeln. Henne kan jag rå på och så får jag in flera kraftfulla slag, fyra i rad. 
                                             
                                                  
                                                                                                                
När jag sedan lyfter blicken och ser upp mot henne, möts jag av en lycklig min. Hon gillar visst också att boxas och hon är INTE knockad.

                                                   

                                                                          Foto: Edvin Hansson



                                                

RSS 2.0