Tror du på Gud?

 
Jag är 18 år och jobbar som skötare på en låst geropsykiatrisk avdelning.
 
En utredningsavdelning för äldre människor.
En avdelning där personalen har till uppgift att iaktaga och ställa frågor.
En avdelning som har till uppgift att sätta diagnos.
Mitt första "riktiga" jobb.
 
Tror du på Gud?
Ingen fråga som jag ställer utan som jag får av patienten som jag ska hjälpa upp på morgonen.
Tror jag på Gud?
Jag känner mig ställd mot väggen och jag vet inte vad jag ska svara.
Blir tyst.
Hör sedan:
Du behöver inte svara. Jag ser att du tror på Gud.
 
 
Så skönt att någon annan kan svara,
när man inte kan svaret själv.
Så därför vet jag nu: Jag tror på Gud. 
 
 
Och när vännen säger att hon vägrar tro på att det finns en Gud kan jag svara att Gud finns visst. Det har nämligen en liten gumma intagen på en låst psykiatrisk utredningsavdelning sagt till mig och jag tror på henne.
Hon som både kunde ställa frågor och svara på dem när jag själv var mållös.
 

RSS 2.0