Att brinna i elden

                                  

Människans behov av att alltid hitta en syndabock ser ut att gå som en röd tråd genom hela historen. Det började med Adam och Eva. Det var inte jag, det var Eva som sa att vi skulle äta av äpplena sa Adam då han mötte Guds vrede. 

När engelsmännen förlorade landområden i Frankrike på 1400-talet var det den unga tjejen Jeanne d´Arc som sågs vara orsaken. Hon hade genom sin deaktighet i kriget hjälpt fransmännen till seger och måste därför haft en pakt med djävuen. Hon dömdes i domstol för att sedan brännas levande på bål. Anklagelserna löd: Häxeri och för att ha burit manskläder fast hon var kvinna. Hon brändes på torget i Rougen en dag i maj 1431.

                        

1617 tillfångatogs 8 kvinnor. Det var Elin och Kerstin från Näs, Ingrid från Rippestorp, Margareta från Eketorp, Kirstin från Tråbrunna, Ingrid från Gållbo i Regna, Ingrid från Vånga och Lusse från Mullsäter (torterades till döds vid förhöret).
Dem sju kvinnorna kastades insmorda med tjära ned från ett stup. Nedanför stupet brann bålet. Platsen var Trollkäring röset i skogen mellan Finspång och Vingåker. Vad blev de syndabockar för mer än att de varit i Blåkulla och därför var häxor?

                         

1985 fälls en sjuksköterska för vållande till annans död och framkallande av fara för annan. Det får namnet dialysolyckan.
Tre personer dog och 12 personer utsattes för livsfara. Domstolen (tingsrätt och hovrätt) ansåg att sjuksköterskan var ensam skyldig till händelsen. 

Larmfunktionen till dialysapparaen var frånkopplad. Vem hade gjort det? Sjuksköterskan hade tidigare på dagen sett att den var ifrånkopplad och därför satt på den, men hade hon av misstag gjort tvärtom? Hon skulle då larmat överordnad om att larmfunktionen var fel, detta tyckte rätten var oförklarligt att hon inte gjorde, trots att det var rond och att fokus var på patienterna som var svårt sjuka. Hovrätten tyckte även att det var misstänkt att sjuksköterskan inte kopplade samman ingreppet som tidigare hade skett i larmpanelen i den katastrofala stund då all personal var fokuserade på att rädda liv och ta hand om anhöriga. 

Dagen efter olyckan gick sjukhuset ut med att sjuksköterskan "erkänt" att hon stängt av larmet. Vad hon hade gjort var att berätta för sin överordnad vad hon var rädd för, att hon hade gjort.  
   
Alla domstolens ledamöten var män och alla hörda sjuksköterskor var kvinnor.  

                          

Finns det någon förklaring till att vi måste ha syndabockar? Jag söker på nätet syndabock och krisbearbetning och hittar:

"Människor behöver kanalisera sina starka känslor och somliga kommer ofelbart att göra det genom att visa och ge utlopp för ilska. Skuldbeläggande är en närbesläktad normal reaktion vid trauman. Att fullständigt förstå och absorbera det som har hänt är mycket svårt och abstrakt. För att konkretisera och öka förståelsen av det som skett kan skuldbeläggandet fungera positivt för krisbearbetningen genom att man kopplar samman katastrofen med en syndabock. Om syndabocken har egentlig skuld eller ej brukar i detta skede sakna betydelse för människan i kris och dennes bearbetande av sorg".
http://www.thomastvivlaren.se/2004_12_01_archive.html

Den som skyller händelsen på en "syndabock" kommer inte vidare så länge syndabocken inte ställts till svars. Om det inte är möjligt, exempelvis vid en naturkatastrof, kan det bli fatalt för individen, menar David Eberhard (chefsöverläkare på S:t Görans sjukhus). I förlängningen kan det leda till kroniska besvär som mardrömmar, panikkänslor och tvångsbeteende.http://www.dn.se/nyheter/sverige/lakarna-gor-sig-redo-att-lyssna?rm=print


                            

Är du villig att tända elden när du blir drabbad av det oförklarliga? Vill du se syndabocken brinna för att rädda dig själv på vägen genom krisbearbetningen? Eller skulle du kunna klara av att tänka: Det är en människa precis som jag. Det gick till så här och det var inte meningen. För var det inte så att det var kunskapens frukt som Adam och Eva åt av? Skulle det inte vara dumt att inte dra nytta av der? Straffet har vi väl redan tagit emot (utvisning från paradiset och smärtsamma förlossningar).
Alla är vi människor. Alla gör vi fel, precis som Adam och Eva. Kanske något att tänka på när vi tittar in i valborgsmässoelden. Vi är alla människor, även häxorna.

                                                  

Fotnot:
Fakta om Dialysolyckan hittad i boken: I rättvisans namn, Ansvar, skuld och säkerhet i vården av Synnöve Ödegård
Fakta om Jeanne d Arc i boken: Barnens världshistoria, Helgon och riddare av Christer Öhman mfl.
Fakta om häxprocessen i Finspång: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocessen_i_Finsp%C3%A5ng

Trappan som tar dig upp till dig själv



Det finns en himlastege där du för varje god gärning som du gör kommer ett pinnhål närmare himlen, himmelriket eller om du så vill Gud.  Men det finns även en trappa. Den kallas inte himlatrappan utan feedbacktrappan. Ju fler trappor du får gå i livet ju närmare dig själv och andra kommer du.

Att kunna gå i trappor är grundläggande för oss människor. Det är en möjlighet att utveckla det vi är mindre bra på samt att kunna förändra mindre lämpliga beteenden. Att ge feedback handlar om ett medvetet beslut till förändring av en själv och de relationer man har i sin omgivning.

Feedback är inte lätt, varken att ge eller att ta emot, men den är jätteviktig i all kommunikation som förälder, som fru, som medarbetare till sina kollegor och chef, till sina kompisar.

Att få och att ge feedback är ett sätt att växa själv som människa, men även att hjälpa andra att växa.




Om man har förmånen att arbeta tillsammans med andra människor i ett helt team med svårt sjuka människor måste man hela tiden våga och orka gå i feedbacktrappan. Det krävs träning och precis som det är med all slags träning så tar det ibland emot, man vill inte, inte just nu och inte idag. Men när det är gjort kan det kännas helt underbart och man är glad att man gjorde det.
Vi tränar på jobbet att gå i denna trappa. Vi får handledning och vi får verktyg till att ge feedback på rätt sätt.
 Jag själv har redan gått i den här trappan, en mycket brantare trappa och jag känner igen stegen.  Eftersom jag var så otränad så var jag tvungen att stanna länge på varje trappsteg. Men vem var det som tvingade mig upp i trappen? Ja det var han som jag en gång gjorde allt för att föda fram. Sedan lade jag ned min själ i att han skulle växa upp till en trygg och självständig människa, vilket han tackar sin mamma genom att säga:

- Morsan du har tappat formen!

- Jag är inte överviktig om man går efter BMI. Du har fel. (Steg: 1 Förkasta)

- Morsan du har för stor mage!

- Det beror på att jag har haft dig där. Det är du och dina bröder som har gjort att magen har tappat formen. (Steg: 2 Försvara)

- Man får en annan ämnesomsättning när man fyllt 30 år och man behöver lite fett som kvinna när man är 40+
(Steg: 3 Förklara)

- Morsan du måste börja träna på gym!

- Okej. Du kanske har rätt och jag har redan börjat.
(Steg: 4 Förstå)

EFTER ETT ÅR: - Morsan, erkänn att det är det bästa du har gjort, att börja träna!

Jag ERKÄNNER !!!!!!!!!!!!!!!! Det är det bästa jag har gjort. 


  








Men så en dag:




- Morsan! Du har tappat farten.

Helt plötsligt står jag vid en ny trappa:




- Hur menar du nu? (Tar steget över 1,2,3 och hamnar på steg 4). Menar du att jag gör för lite i hemmet eller är jag för långsam med det jag gör eller är det något annat du tänker på? Och medan jag väntar på svar (sonen försvinner upp på sitt rum) så sätter jag igång med lite brödbak. Får gissa att det är mitt stillasittande vid datorn  som symboliserar att jag tappat farten. Frågan är om jag vill ha en förändring av mig själv den här gången? Det kanske är sonens tur nu?

 Varsågod käre son, här är trappan!



Men jag ska vara lite jystare. Jag tänker inte säga: Du är, Du har eller Du vill, utan jag har lärt mig att för att ge feedback på bästa sätt ska man utgå ifrån sig själv. Jag använder orden:

Jag ser
Jag hör
Jag upplever
Jag skulle vilja

Prova! För du gillar väl också trappor?

Fotnot: En del av fakatexten tagen från: http://hedinexformation.blogspot.se/2010/06/feedback-trappan.html
Bild på den ritade feedbacktrappan från: http://www.fotosidan.se/groups/kritiskmassa/about.htm
Gymfotografier: Edvin Hansson och Lotta Åhman


Bloggskolan eller Köttbulleskolan är samma skola



Köttbulleskolan och bloggskolan är här samma skola. Om du kan laga köttbullar på ett smart sätt kan du spara in tid, så att du kan skriva på din blogg (eller läsa på andras tex  min www.baralillaja.blogspot.com)
Dem här köttbullarna blir supergoda och genom att göra dem i ugnen får du många gjorda på kort tid och så kan familjen äta köttbullar tre dagar i rad (bara att variera kolhydraterna). Alla kommer att vara nöjda!



Dubbla receptet x 4

BLANDA IHOP OCH LÅT STÅ I 20 MINUTER
0.75 dl skorpmjöl
2 dl mjölk

BLANDA I:
1 krm lökpulver
1 krm svartpeppar eller vitpeppar
1,5 tsk salt
400 gr blandfärs

RULLA KÖTTBULLAR, LÄGG DEM PÅ SMÖRPAPPER PÅ PLÅTAR.



SÄTT IN PLÅTEN NÄST HÖGST UPP I UGNEN SOM STÅR PÅ 225 GRADER OCH GRILL.

TA UT KÖTTBULLARNA EFTER 5-10 MINUTER DÅ DE HAR FÅTT DEN FÄRG DU VILL HA PÅ DEM. DEM ÄR NU FÄRDIGA MEN HAR EJ FÅTT NÅGON "STEKYTA" PÅ UNDERSIDAN DÄRFÖR KAN DU LÄGGA DEM I STEKPANNAN NÄR DE ÄR VARMA OCH GE DEM LITE FÄRG.



KLARA, SAFTIGA OCH GODA. DU HAR NU GJORT VÄRLDENS GODASTE KÖTTBULLAR UTAN ATT BEHÖVA PASSA UPP DEM I STEKPANNAN.



LYCKA TILL MED BLOGGANDET OCH KÖTTBULLEÄTANDET! 





Tävlingsidrag

http://trendenser.se/2012/april/tavla-och-vinn-en-kitchenaid-hjalp-mig-gora.html


Legenden som ska få dig att tänka, vad kan JAG göra!

 



Du kan ändå ingenting göra. Det är kört. Det tror du.

Men så får du läsa Selma Lagerlöfs saga om rödhaken. Det är en legend utan vetenskaplig grund, men legenden kan förmedla något även för dig som vill ha allt förankrat till vetenskap och forskning. Den här legenden om Fågel Rödbröst vill få dig att förstå att det alltid finns något att göra för alla, även då det är kört.
Men du kanske inte vill tro på legender, men då är det inte försent att börja forska om tesen är sann, den som säger att: Det finns alltid någonting man kan göra, även för den som tror sig vara liten, grå och obetydlig.



Legenden om fågel Rödbröst och Jesus på korset 



Gud skapade rödhaken grå. Rödhaken frågade Gud varför. Gud svarade: »Jag har kallat dig Rödbröst, och Rödbröst skall du heta, men du får själv se till, att du kan förtjäna dina röda bröstfjädrar.» Och så lyfte Gud upp handen och lät den grå fågeln flyga ut i världen.

Tiden går och en dag befinner sig rödhaken i Jerusalem. Det är den första långfredagen och det är den dagen Jesus korsfästs. Fågeln ser Jesus uppspikad på korset med en krona av stickande törne.

Fastän jag är liten och svag, borde jag ändå kunna göra något för denne arme pinade, tänker fågel rödbröst.

Han lämnar boet och flyger ut i luften, kretsar kring den korsfäste flera gånger utan att våga närma sig, ty han är en skygg liten fågel, som aldrig vågat komma nära en människa tidigare. Men så småningom tar han mod till sig, flyger fram till honom och drar med sin näbb ut en törntagg, som har trängt in i den korsfästes panna. Men när han har gjort det, faller en droppe av den korsfästes blod ned på hans bröst. Den vidgade sig snabbt och flyter ut och färgar alla de små späda bröstfjädrarna. Den korsfäste öppnar sina läppar och viskar till fågeln. »För din barmhärtighets skull har du vunnit vad ditt släkte har eftersträvat allt sedan världens skapelse.» 

När fågeln kommmer tillbaka till sitt bo, ropar hans små ungar till honom: »Ditt bröst är rött, dina bröstfjädrar är rödare än rosor!» »Det är endast en bloddroppe från den stackars mannens panna. Den försvinner, så snart jag badar mig i en bäck eller en klar källa.»
Men hur än den lilla fågeln badade, försvann inte den röda färgen från hans bröst, och då hans små ungar sedan blir fullväxta, lyser den blodröda färgen även på deras bröstfjädrar, liksom den lyser på varje fågel Rödbrösts strupe och bröst från denna dag.
(ur Kristuslegender utgiven 1904)


Tyvärr ville inte rödhaken ställa upp på bild, men en anna fågel rödbröst ville, tack lilla domherre!

Läs Fågel Rödbräst av Selma Lagerlöf i orginal. Den finns här: http://www.kenalexis.se/familj/selma.html


 Lagerlöf, Selma - Selma Lagerlöf är en av de internationellt sett mest berömda svenska författarna; unga... 

Selma Lagerlöf född 1858, död 1940
 


 Jesus på korset finns i Djursdala kyrka i Vimmerby kommun. Byggd 1692


RSS 2.0