Hälsningar från djupet

Det var en gång en skriverska som hade ambitionen att publicera ett nytt blogginlägg varje fredag. Oavsett hur veckan i övrigt såg ut så visste hon att bara man vill så går det, vilket det också gjorde tills det blev vecka 28 och fredagen den 13:e. Men vad gjorde det att det var fredagen den 13:e om hon inte trodde på skrock, det räckte med att tänka vill man så går det och fredagen tar inte slut förän kl. 24:00. Men hon glömde en faktor, nämligen uppkopplingen till internet och att bilderna som hon skulle använda sig av inte alls skulle vara hemma utan följde med barnen som tog med sig datorn till landet. Och när klockan blev 22:30 så sa förnuftet stopp. Bättre ett krachat inlägg än en krachad hjärna. Tvungen att tänka ut en ny strategi för att inte känna mig som en förlorare. Det blir en time out tills sommaren är över. Vinkar och vidarbefodrar en hälsning och ett tack till er alla som varit nyfikna och läst mina inlägg. 
 
 
Ps. Bilden visar inte verkligheten. Jag har inte slängt mig i Fångös gruvhål och återuppstått som spöke. Jag har bara speglat mig i djupet, som man kan känna när ingenting går som man vill. Nya bilder och nya texter efter sommaren, till dess välkommen till mina första inlägg eller till systerbloggen www.baralillaja.blogspot.com 
Kram från skriverskan

Först när jag inte kan, vet jag vad ordet frihet är

 

Jag är din mamma.

En mamma som plockar, städar, hänger tvätten, bakar brödet, hämtar mjölken, lägger läxan i ryggan och säger att klockan är slagen och bussen snart går.

 

Är det en mamma?

 

Är det därför din mamma är viktig för dig?

 

Men om jag inte kan?

Inte kan plocka, städa, lägga, laga, baka, komma en sekund, hämta mjölken eller lägga läxan i ryggan och säga att bussen snart går.

 

Vad känner jag då?

 

För när jag inte kan hänga din tvätt för att smärtan begränsar mig

och inte kan komma bara en sekund för att jag är rädd att benen inte bär mig

och inte kan hämta mjölken, utan att spilla ut på golvet för att armen inte lyder mig

 

Vad är jag då? Är jag då lika viktig för dig?

 

 

Först då när jag inte kan, inser jag att det jag förut trodde var ett av livets tvång är något som är frihet.

 

Och när jag förstår vill jag att du också ska kunna förstå att det här är frihet att kunna plocka, städa, hänga, laga och kunna klockan för att hinna till bussen.

 

Det är därför jag, din mamma är viktig för dig för att visa vad frihet är, att kunna själv.

 

 

Men du är lika viktig för mig.

 

För när jag inte kan plocka, lägga, laga och komma till dig på en sekund så måste du visa mig att frihet kan också vara att just bara vara.

 

För när jag bara är, så kan jag fortfarande komma till dig på en sekund och bara vara helt närvarande i den jag är, jag din mamma som fortfarande är jag.

 

 
Foto: Emma Hansson

RSS 2.0