Jag är en garnoholick och stickolist




Vaknar tidigt. Torr i munnen, stel i nacken, ömmande handleder och absolut inte utvilad. Första tanken, vad gjorde jag i går? Sneglar mot nattduksbordet och kommer ihåg.
Tar stickningen och börjar sticka. Tänker, bara ett varv till. Hinner knappt tänka tanken färdigt förän varvet är utstickat, men innan jag vet ordet av så har jag börjat på ett nytt varv och ett till och ett till. Tänker att jag måste sluta innan någon vaknar och ser vad jag håller på med. Sneglar på nattduksbordet, många rutor små. HerreGud jag blir tvungen att erkänna: Jag är en garnoholick och stickolist.











Tecken på att det finns en garnoholick i familjen:



Gömda stickor bland tandpetarna

 

Påbörjade stickprojekt i olika korgar.

 

Garnnystan undangömda i husets olika garderober.



 Bortglömda presenter till barnen, men inte till sig själv, efter resan till huvudstaden.




 Garnskåp (oftast egentillverkat) väl synligt i vardagsrummet. Innehåller både öppnade och oöppnade nystan.



Lättillgängligt garn om suget blir för stort.



Missbrukargenen går ofta i arv. Du kan säkert se ett riskbeteende hos barnen.






Det här kan vara ett tecken att det kan vara dags för avgiftning.



Steg ett i avgiftningen: Gå till diskbänken, helt omöjligt att ägna sig åt stickningen.


Men...
för den måttliga är stickningen ett fantastiskt sätt att koppla av på. I soffan en fredagskväll eller när du är hemma och är sjuk.


 



Så här stickar du dominorutor:

Strumpstickor 2,5 eller 3 mm
På alla varv: Lyft första maskan.
På alla varv. Sticka den sista maskan i den bakre maskbågen.
Det här är för att skapa en kant som underlättar när du ska plocka upp maskorna till nästa ruta.

Lägg upp 31 maskor.

Varv 1: Sticka ett varv rätstickning.

Varv 2: Lyft en maska, sticka 13 maskor, lyft två maskor, sticka en maska, lyft över de två "lyfta" maskorna. Sticka 13 maskor, sticka den sista maskan i bakre maskbågen.

Varv 3: Rätstickning
 
Varv 4: Lyft en maska, sticka 12 maskor, lyft två maskor, sticka en maska, lyft över de två "lyfta" maskorna. Sticka 12 maskor, sticka den sista maskan i bakre maskbågen.

Varv 5: Rätstickning

Varv 6 och vidare:

Fortsätt på detta sätt att minska två maskor vartannat varv. När du har tre maskor kvar på stickan, sticka inte det räta varvet utan gör avmaskningen, drag garnet genom den sista maskan och din första ruta är klar!

När du har stickat två rutor kan du sticka ihop dem. 
Plocka upp 15 maskor efter den vänstra kanten på den ena och 15 maskor efter högra kanten på den andra.
Sticka 15 maskor rätstickning, lägg upp en maska och sticka 15 maskor till (15+1+15=31).

                   LYCKA TILL men var försiktig så att du inte hamnar i stickoholickträsket!

                          

                      



Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja, du mamma Mia, det finns värre saker att vara fast i. Jag stöttar dig helt och hållet i att vara en stickolist och virkolist.

Men behöver du avvänjning är du välkommen till oss,inte en sticka i närheten, jag lovar.Inga virknålar heller för den delen.

2012-03-02 @ 09:08:13
URL: http://currysfamilj.blogspot
Postat av: Ann-Britt

Hej!

Kul att du tittade in hos mig och tack för din kommentar.

Måste medge att jag känner igen mig i din beskrivning, så det är väl bara att erkänna:

-Jag är också en garnoholic.

Men håller med föregående talare...värre laster kan man väl ha!!

Knit on!

/Ann-Britt

2012-03-03 @ 19:55:41
URL: http://ratoavig.blogspot.com
Postat av: Rakel

Vilken häftig lampskärm! Kanske kan få hjälp att klä om ett par lampskärmar hos mig.

2012-03-06 @ 21:25:49
Postat av: Elisabeth

Håller med Rakel, jättesnygg lampskärm. Om man snokar runt hemma hos mig finns nog spår av samma missbruk. Fast jag är periodare...

2012-03-06 @ 22:53:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0