Förförd av trianglar

Förberedelser för en yrkesutbildning och jag ser att varje uppgift tar timmar i anspråk.
Här är det inte "meningen-med-livet-gåtor" som ska lösas utan matematikens.
Nyfiken
Vad är det som tar en sådan tid och varför?



Blir nästan förskräckt när jag ser vad det är. Uträkningar av olika tal som bara handlar om trianglar, alla med olika vinklar och hörn.



Och där står jag och vill trösta. Vill säga att det där behöver du inte lägga ned tid på. Man kan alltid fuska sig fram till lösningen t ex genom att titta i Kaffet Fassets lapptäcksböcker.








Inte behöver man kunna svåra tal för att göra trianglar. Bättre att lägga tiden på att klippa (skära) och sy. Men som förståndig mor säger jag inte allt jag tänker. Människan måste ju själv göra sina val i livet för att komma på vad som är rätt för just henne.
 


Hon får sitta och räkna sina trixiga tal medan jag själv går ut och vädrar mitt Kaffe Fassets täcke.




 

Trianglar är fantastiska och roliga, inte som räknetal utan som tyglappar.
Tyglappar som blir triangeltäcken.
Triangeltäcken som blir så stora som dem blir eftersom jag alltid fuskar förbi triangelns uträkning av area.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0