Nycklar till minnet

Jag kommer inte ihåg,
men när jag ser bilden av en dotter för flera år sedan...


så kommer jag ihåg den här sommardagen
då hon skulle visa något i stallet.





Och när jag ser kaninerna
kommer jag att tänka på morötterna
på studentbuffén.


Och när jag ser bilden på morötterna
kommer jag ihåg hur goda de var.


Och så kommer jag ihåg att receptet
finns kvar i den blå lådan.


Och då inser jag att man kan öppna upp minnet
bara man har de rätta nycklarna.
Hoppas bara att jag kommer ihåg att säga det
när barnen kommer med påståendet: Du kommer ju aldrig ihåg!
För då ska jag svara: Det är bara att leta upp rätt nycklar!

Här är receptet (innan jag glömmer det):

Apelsinmarinerade morötter
500 g små färska morötter
1 apelsin, rivet skal och pressad saft
2 msk olja
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
5 kvistar färsk timjan (jag hade citronmeliss) och torkad timjan.

Skrapa morötterna och koka dem knappt mjuka i vatten och salt.
Blanda skal, saft, olja och kryddor till en marinad.
Häll av vattnat från morötterna. Lägg ner de varma morötterna i marinaden.
Garnera med timjan vid serveringen.







Kommentarer
Postat av: Jenny

Låter gott. Ska jag prova i sommar. kram.

2012-06-16 @ 11:19:03
URL: http://currysfamilj.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0