Bara göra om och om och om igen


Nytt projekt!
Jag ska sticka sockor talar hjärnan om för mig när jag ser det flerfärgade garnet i Vimmerbys garnaffär.
Då: Semester, fotbolls cup och allt känns möjligt.
Sedan: Nattjobb, seg hjärna och trötta fötter, orkar inget göra än att gå in på www.garntjänst.se för att hitta ett mönster på sockor. Värmer upp hjärnan med att välja ut ett av de 27 sockmönster som finns.

Lägger upp maskor, stickar fyra räta och fyra aviga. Roligt och avkopplande tills man kommer till hälen. Kommer till insikt att jag inte kan läsa stickbeskrivningar. Jag kan inte! Jag måste få hjälp! Men det finns ingen hjälp att få, för jag kan inte vänta. Vill sticka här och nu. Läser och stickar för det är väl inte så att jag stickar och läser?

Ger upp.

Går på sonens utvecklingssamtal. Hör orden: Man kan inte säga att man inte kan innan man försökt. Om du räknar tio lika dana tal så kommer du att kunna!
Okej, jag fattar. Moses fick tecken från Gud. Jag får tecken från sonens lärare. Tio stycken hälar och jag kommer att kunna.

Hem och stickar på, läser, räknar, stickar, repar, kommer på att nu är det nog rätt, tills jag förstår att det var nog på ett annat sätt man skulle göra. Inga genvägar finns för även om jag skulle sticka till amputerade ben (vilket var en tanke då det var som svårast) så inser jag att jag ändå inte slipper ifrån ihoptagningarna.

Men nu när skolan tagit sommarlov har jag mina sockor färdiga. Tänk vad jag har utvecklats det här året. Från benvärmare till sockor. Sätter kryss i rutan: Målen är uppfyllda. Men jag vet ju att jag måste underhålla "sticka-häl-kunskapen" för att komma ihåg, precis som det är med ekvationer. Åtta hälar kvar för att få flytta upp till nästa klass. Det räcker inte ett sommarlov till, även om jag använder mig av ekvationer. Dem som jag inte längre kommer ihåg.

 
 
  


Kommentarer
Postat av: Lottiz

Så fint du gör. Övning ger färdighet. Blir sköna sockar sen o ha på sig i vinter :-D Jag har bytt bloggadress http://lottizdays.blogg.se/ Välkommen in :-D

Svar: Tack Lottiz och tack för ditt "flyttkort", Kommer gärna på besök :)
Exsisto MammaMia

2012-07-02 @ 23:20:27
URL: http://lottizdays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0