Jag är en SYPALL!

Ibland tar orden slut och dem ord som finns hittar inte sin plats i meningen. Då är det bara att gilla läget och vara tyst. Och i tystnaden hör du det du inte hör annars när du är engagerad i vilka meningar du ska leverera.
Du hör sypallen som står mitt på golvet säga: -Jag är en sypall!

Jag hör och jag förstår att du är en sypall, men jag måste göra om dig. Det är därför som du står mitt på golvet så att jag kan se dig, för jag måste komma på hur en 30-tals böna ska se ut på 2010-talet.
Modet och heminredningen är lite annorlunda nu än när du var som snyggast på sena 30-talet.

Nya tider kan betyda andra tider om man är en sypall. Nu lappar vi och lagar vi inget. Vi behöver inte sticka sockor för att vara varma om fötterna och inga plagg behövs sys om för att passa nästa barn i syskonskaran. Nu köper vi nytt och vi slänger när vi inte längre behöver och att ärva betyder inte glädje utan missnöje. Nya tider, bara att gilla läget och vara tyst. Det kan vara så att du ska användas till något annat. Men att vara tyst ligger inte för alla.
-Jag är en sypall och våga inte göra om mig till något annat. Våga inte lägga ned sladdar och spelkonsoller i mig. Våga inte tänka tanken!

Jag hör vad du säger och jag förstår.
Du är en sypall och jag lovar att du inte ska behöva bli någon som du inte vill vara.
Därför får du stickat om livet,
 virkat på huvudet,
 sytt på hattknappen
och för att visa att du är värdefull för mig så köper jag dig pärlemoknappar.

Jag fyller dig inte med spelkonsoller och fula sladdar (som jag först tänkte gömma i dig) utan med garn, nål och tråd.

Men när du är färdig i din 2010-tals outfit kan jag inte stänga locket. Möjligtvis beror det på att du inte kan sluta gapa om att du är en sypall. Därför är jag tyvärr tvungen att lägga till ännu en detalj, ett bälte så att jag kan stänga munnen på dig, i alla fall ibland.
För nog ska väl alla se att du är en sypall?


    

                                                      
Steg för steg


 

Steg 1:
Äntligen en idé när det kommer hem en stickad halskrage.

 

Steg 2:
Fram med målarfärg. Tre ben betyder tre färger.

 

Steg 3: 
Locket måste harmonisera med kroppen men något fattas...
 
 

Steg 4:
Kan det finnas något hos Erikshjälpen?


  

Steg 5,6 och 7:
Hittar virkad duk, bleker, färgar

 

Steg 8:
Njuter av den lila färgen

 

Steg 9: 
Sista steget, men locket vill inte stänga sig, ett steg till. 

            

     Steg 10:
Klar!!! Kan äntligen komma ut och visa upp sig.

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Underbar, nu gav du men en ide, om jag hitter en sypall, får det bli att lägga sladdar och konsoler i, har länge letat efter något snyggt att förvara dessa i. Nu blir det att gå på loppis.

Ha underbar fortsatt dag. Kram från oss alla.

2012-01-27 @ 14:49:41
URL: http://currysfamilj.blogspot.com
Postat av: Britt

Hej sypallen, du fick ett mycket snyggt yttre, jag har en "sypuff" som varit min gammelmormors, den är jag jätte rädd om.

Den är inte lika konstnärlig som du, men den fyller absolut sin funktion, med sy, virk och stick tillbehör...

2012-01-31 @ 02:15:23
Postat av: Rakel

Man blir verkligen glad av att se din kreativitet!!

2012-02-09 @ 22:40:18
Postat av: Elisabeth

Här kommer en hälsning från en sypall som också fick nya kläder.Inga sladdar i mig heller, fattas bara annat!!

2012-02-18 @ 00:56:34
URL: http://hundrum.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0