Att träna psyket.

När man inte tänker efter före så får man tänka efter efter. Vad var det man egentligen sa och vad var det man egentligen menade?
Jag sa: Du får träna psyket till min patient när hon sa att hon kände att psyket inte var så starkt. Och vad hade jag svarat om jag hade fått frågan: Hur då?
Trots att jag aldrig fick frågan så måste jag ta reda på svaret.

                              

Jag söker på nätet men det blir bara träffar inom idrottspsykologin där de beskriver hur man ska tänka för att vinna rekord och tävlingar. Men det är inte framgångar i tävlingar jag söker utan hur man ska klara av att vara människa när sjukdomar och livets motgångar kommer. Det är det som jag vill träna mitt psyke till.

                                                   

Jag byter ut "träna psyket" till "våra tankar" och då får jag träff. Jag kommer till adressen www.halsosidorna.se och bredvid hittar jag www.starkare.nu och där kanske svaret bor?

Jag börjar med att läsa på www.starkare.nu
och får veta att inom den mentala träningen låter man ofta bilder påverka våra tankar och känslor. ”En bild säger mer än tusen ord”. Bilder kan aktivera tankar för alla våra sinnen. När du föreställer dig/visualiserar, d v s ser dig själv i olika situationer ställer kroppen och dina sinnen in sig på att vilja uppfylla det du föreställer dig.

Tänk dig ditt döende som något rofyllt och skönt. Du har dina kära hos dig och du känner nyfikenhet när du tänker att du snart är på den andra sidan. (Min kommentar)

Eftersom vårt nervsystem/hjärna har svårt att skilja på vad som är en verklig händelse och en upplevelse som du skapar i fantasin så kan du med visualisering förbereda din kropp och dina sinnen på ett lyckat genomförande av det du önskar uppnå.

Se hela din familj vid köksbordet. Ni äter kvällsmat tillsammans och det är inget tjafs, inget tjatande, inget bråk alla tycker om maten, alla har lust att berätta något, alla vill lyssna och alla hjälps åt att duka av och diska efteråt. (Min kommentar)
 
Hjärnan lagrar på detta sätt minnen av framtiden vilket är en av många effekter av mental träning. Så oavsett om bilderna är positiva eller negativa så tolkar hjärnan bara det som du matar in som ”sant” och det är därför det som oftast blir som du tänkt dig. Så kallad självuppfyllande profetia.

                     

För att ge kroppen förutsättningar att acceptera dessa minnesbilder av framtiden så behöver kroppen vara avspänd för att lättare kunna ta till sig positiva själv- och målbilder. Därför är grunden inom den mentala träningen just avspänning och avslappning.

Jag fortsätter till adressen www.halsosidorna.se och hittar: Man kan tro att tankar bara uppstår, men ofta speglar tankarna gamla problem och olika slags rädslor eller så kan det vara gamla föreställningar och mönster som styr hur du tänker.
Situationer som påminner om tidigare minnen kan vara den utlösande faktorn. Dina tankar triggar i sin tur i gång olika känslor. Det är nu du inte ska låtas styras av känslorna utan du ska reflektera över vad du tänker och vad du känner. Du kan använda hjärnan till att tänka medvetna och engagerande tankar. Börja påverka din hjärna genom att prata med dig själv. Det är vad du säger till dig själv (den inre dialogen) som påverkar vad vi känner och till följd av det påverkar du hur du mår. När du skapar nya konstruktiva och positiva tankar omprogrammerar du dig själv och du kan handskas med det du möter på ett annat sätt. Ett sätt som gör dig starkare (egen kommentar)

Det är när de negativa tankarna styr oss som det blir problem (eftersom våra tankemönster formar oss som människor). Negativa tankar gör oss rädda och sätter upp hinder för oss att utvecklas. Tanken är nämligen så stark att upprepade tankemönster avspeglingar sig i våra känslor och i vår hälsa samt hur vi agerar utåt mot våra medmänniskor i olika situationer. Det påverkar hela vår personlighet, vem jag är.

En sammanfattning av svaret på frågan:
Träna på att se i bilder, hur du vill att det ska vara eller hur du vill vara.
Träna på att styra ditt tänkande.  Tänk mer konstruktivt, mer positivt och tänk med självkänsla. 
Tänk på avslappning. Hjärnan tar lättare till sig dina själv- och målbilder om du är avslappnad.

Ta hjälp av din omgivning som ”hjärnträningscoacher”. Dem måste säga till dig när du kommer över på fel bana, den negativa banan. 


Men livets frågor kan inte bara bestå av ett svar och kanske man också ska söka bland visdomsorden som har vandrat från generation till generation.

Gud, ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra,   
mod till att förändra de saker jag kan och
visdom nog att förstå skillnaden mellan de två.
(Frans av Assisis (1182-1226) Italiensk predikant)  

                       
Staketet nedplöjt och flytgödsel på hela infarten. Inga problem om man har ett vältränat psyke, men kanske att du ändå behöver lite coachning.
Ta hjälp av din coach/vän och be att få höra visdomsorden om du har glömt bort dem
Ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra.....


 Bara att "bryta ihop och komma igen". Visdomsord från morbror.
 
.
Eller är det Ylva Eggerhorns dikt man ska använda sig av när man ska träna sitt psyke, att våga stå kvar i smärtan?

 

                                 Stå stilla i smärtan
                                 rotad i det som är ljus i dig.
                                 låt svärdet gå genom dig.
                                 Kanske det inte alls är ett svärd.
                                 Kanske det är en stämgaffel.
                                 Du blir en ton.
                                 du blir den musik
                                 du alltid längtat efter att få höra.
                                 Du visste inte att du var en sång.

                                 

                            Ta hjälp av din coach/vän att stanna kvar hos dig i smärtan.


Har jag hittat svaret? Kanske att jag i alla fall har hittat en del av träningsredskapen som du kan använda dig av när du vill träna ditt psyke. Men glöm inte träningscoachen och glöm inte att du själv nu kan coacha någon annan!

                                       


Kommentarer
Postat av: Rakel

Tack för att du delar med dig av dina upptäckter och din visdom. Jag läser med ett leende på läpparna och med en känsla av igenkännande i mig...Tack för att du är den du är!

2012-02-03 @ 13:41:39
Postat av: Jenny

Underbart Mia. Jag kan behöva lite coaching ibland.



Men för denna gång i år har det vänt och jag börjar se ljuset igen. Januari är en tung månad och jag försöker tänka positivt och har en bild av en solstråle i huvudet.



Tack för att du skriver så bra texter, du är suverän på att få en att skratta och tänka till.

Massor av kramar. Jenny.

2012-02-03 @ 14:40:45
URL: http://currysfamilj.blogspot.com
Postat av: Lottiz

Tankefullt inlägg som man kan ha handledning av :-D

Tack för inlägget hos mig. Du hade ju "gillat" inne på facebook så att du varit inne o kikat visste jag :-D. Man blir ju glad av en kommentar ibland, men att inte få någon respons alls mer en av en person och ser att flera gått in o varken lämnat spår i blogg eller på FB ja då undrar man ju vem alla är.

2012-02-07 @ 11:30:16
URL: http://otizzfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0