Att vara ett blåbär med eller utan min blåbärsrensningsmaskin

För att våga vara ett riktigt blåbär krävs mod och tålamod. Och medan man funderar över varför ett blåbär inte betyder framgångsrik utan nybörjare och sist. Ser jag alla blåa bär.
 
 

Som jag plockar.
 

Och som jag INTE rensar utan tar med och lämnar till mormor så att hon kan hjälpa mig rensa.
 
 


Och så plockar jag igen.
 
 
 
Men utan mormors tålamod får jag ta fram blåbärsrensningsmaskinen. En uppfinning som jag själv inte har gjort, men härmat. Med 50 mm avloppsrör kopplad till dammsugaren (sätt ej på full effekt) suger dammsugaren upp skräpet och blåbären trillar rakt ned i bunken. Rensat och klart!
 
 




 
Sedan tar jag reda på varför blåbär har fått det öknamn som det har och hittar: "Att vara ett blåbär betyder att man är nybörjare, men även en benämning på en mindre framgångsrik person i tävlingar. Ursprunget är svenskt och kommer från Vasaloppet och symboliserar de som blivit sist i loppet. Dessa personer ansågs skämtsamt ha tagit för många pauser för blåbärssoppan och blivit riktiga blåbär.
 
 
Och visst kan det stämma även på mormor. Hon är ett riktigt blåbär, med sina snart 99 år är hon sist, men fortfarande kvar i loppet. Ett livslopp fyllt av bl.a blåbärsplock, blåbärsrens och med väldigt många pauser för blåbärsätning.  Ett riktigt blåbär, men icke någon nybörjare utan kanske snarare en veteran!
 
 
 
Fotnot: Faktauppgift om blåbär: spa.118100.se/blåbär/229412 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0