Ljugar-bröd eller morotsbröd utan morot


- Om det är morot i brödet så vill jag inte ha. Är det morot i brödet?
- Nej, absolut inte.
- Men det är orange.
- Det är nog ljuset från lampan som ger den fina gul-oranga färgen.
- Lova att det inte är morötter i.
- Jag lovar
- Mmmmm vad gott det var, vilken tur att det inte var morot i, för det är väl inte morot i?
- Det är morotsjuice i och kanske att det är en liten morot i,
men jag kommer faktiskt inte ihåg.
- Jag vet att det är morot i, erkänn!
- Okej, om du erkänner att det var gott.
- Okej, lite gott men varför ljög du och sa att det inte var morot i?
- Ja, det kan man undra.



MOROT- OCH APELSINBRÖD 
Ca. 20 st  ugnsvärme: 225 gr.

½ dl flytande margarin
3 dl morotsjuice
2 dl apelsinjuice
50 g jäst
2 rivna morötter
1 tsk salt
1 msk socker
14 dl vetemjöl

1. Värm margarin och juice till fingertemperatur = 37 gr
2. Smula jästen i bunken
3. Häll i vätskan, lite i taget och rör ut jästen
4. Häll i rivna morötter, salt, socker och mjöl (ta lite i taget av mjölet, samt spara även till utbakningen)
5. Låt jäsa under bakduk 30 min
6. Knåda degen. Dela degen. Dela varje del i 10 bitar. Forma till runda eller avlånga bullar.
7. Lägg bullarna på bakplåtspapper.
8. Låt jäsa i 30 min under bakduk.
9. Grädda i mitten av ugnen i 10-12 min.

Receptet kommer från "lilla lunchlådan" av Liselotte Forslin och Annika Triberg.


Tävlingsbidrag

http://trendenser.se/2012/april/tavla-och-vinn-en-kitchenaid-hjalp-mig-gora.html


Kommentarer
Postat av: Johanna

Härligt bröd och härlig text! Jag skrattar och känner igen mig!

2012-01-17 @ 13:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0