Medan segern firades, en av många historier som kunde ha varit din!




Tänk dig att du hör din mamma säga i förbifarten; Det där har jag också varit med om. Skulle du våga fråga och skulle du våga lyssna?
Du vet att varje människa bär på sin egen historia och helt plötsligt förstår du att även din mamma har en historia som hon har burit på i hela sitt liv. Kanske är det så att din mammas historia vill komma ut och du hör först bara orden: Utdriven från hemmet, ut i ett ingenmansland där byar är plundrade och klockaorna har stannat. Men det finns en fortsättning där din mormor ber att soldaterna ska ta henne, men de tar din moster och de tar din mamma och du får höra orden: Våldtagen, sönderslagen och tillfångatagen. Det är din egen mammas historia men det skulle även kunna vara din dotters, din väninnas, din mormors eller farmors historia, men också din egen.
Kanske att du då undrar: Vad klarar en människa och hur?

Många människor bär sina historier i tystnad och vi andra vet inte hur tungt de bär. Kanske det ändå blir lättare att bära efter att ha fått delat sin historia med andra? Jens Orback vågade lyssna på sin mammas historia och han vågade att skriva boken: Medan segern firades och jag hoppas att du vågar läsa, för boken är fantastisk. Du får veta hur det kunde vara 1945 samtidigt som segern firades för en 17-årig flicka.




Men det finns fler historier, inte från år 1945 utan 2010 och den här gången får jag höra hur våldtagna flickor i Lesotho får sina barn döpta av sina egna föräldrar till hemska namn så som avskum, soptunna mm De får bära på skammen som dem inte alls har skuld till.



Först en, två, tre, fyra...femton, hundra, tusen historier.
En av dessa historier blir en bok.
Historierna vill  vidare  och blir en låt.
Låten heter:  Varför hugger inte de vassa knivarna till ditt försvar?
och du  får som första läsare, läsa en liten bit av versen och hela refrängen.
Och vet du vad jag vill ha av dig? Din tankes kraft! Tänk att den här låten ska komma ut och att du vill höra den.
Gemensamt kan vi väl med tankens och handlingens kraft nå målet! 


I går hörde jag något som inte var tänkt
något som jag inte skulle höra
Jag visste inte vad jag skulle tro
eller vad jag skulle göra.....



VARFÖR HUGGER INTE DE VASSA KNIVARNA TILL DITT FÖRSVAR?
VARFÖR RINNER INTE BLOD FRÅN DITT HJÄRTA, TROTS ATT DU SKADATS HAR?
INGEN SPÄNNER HANEN PÅ GEVÄRET
OCH INGEN TRYCKER AV
FINNS DET EN MENING OCH I SÅ FALL VAD?



Köp boken här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0